Over ons
Studio Europa Maastricht is een expertisecentrum voor Europa-gerelateerd debat en onderzoek.
We zijn opgericht in 2018 en worden ondersteund door de partners van het Maastricht, Working on Europe-programma: Maastricht University, Provincie Limburg en Gemeente Maastricht. Samen positioneren we de Limburgse hoofdstad Maastricht en de regio als werk- en ontmoetingsplaats voor gesprek, debat, en kennis- en visieontwikkeling rondom Europese thema’s.
Ons team onderzoekt, ontdekt en betrekt. We are #WorkingonEurope.
Onze organisatie bestaat uit drie pijlers:
Academisch onderzoek
Wij zijn een toonaangevend centrum op het gebied van aan Europa-gerelateerd onderzoek, met maatschappelijke impact.
Europees erfgoed
Wij brengen de nalatenschap van het Verdrag van Maastricht, sinds 2018 de trotse houder van het Europees Erfgoedlabel, tot leven.
Publiek debat
Wij stimuleren betrokkenheid en een kritisch debat. Ook verzamelen en delen we verhalen over Europa.

Waarom Maastricht?
De stad is sinds 1992 onlosmakelijk verbonden met Europa. Het Verdrag van Maastricht bezegelde toen de toewijding van de Europeanen aan het ontwikkelen van onze collectieve identiteit. Deze mijlpaal in de Europese integratie zette een groot, dynamisch experiment in gang, dat tot op de dag van vandaag voortduurt.
Het Verdrag maakt de stad beroemd, maar het Europese karakter van Maastricht is zeker niet alleen symbolisch. Dit is de plek waar iedere Europeaan is uitgenodigd om aan dat experiment te werken. Om mee te denken, te debatteren, te discussiëren en kritische vragen te stellen.
En dat is geen toeval. De stad ligt in het hart van een regio die zich van oudsher op het grensvlak van culturen bevindt, waar mensen van verschillende herkomst en afkomst elkaar al eeuwen ontmoeten, handel drijven, samenwerken en het soms hartgrondig met elkaar oneens zijn.
Maastricht is nog altijd een forum voor cultuur en handel. De impact van de omliggende Nederlands-, Frans- en Duitstalige industriële en culturele knooppunten is overal voelbaar. Op het werk, in de vrije tijd en in het onderwijs. Waaruit steeds nieuwe kansen, vragen en ideeën ontstaan.
